نشست و سخنرانی تبلیغات محیطی


هدف از فعالیت اقتصادی چیست؟ در آوردن پول، تولید کالا و...، یا اینکه فراتر از اهداف معمول؟
ویژگی‌های هر شهر را از فضایی که تبلیغات آن شهر دارد می‌توان شناخت، از این فضا سطح یا فرهنگ اجتماعی هر شهر مشخص می‌شود.
در موضوع تبلیغات چهار عامل اصلی بعد از جنگ تحمیلی در خور توجه هستند:

  • صاحبان رسانه
  • صاحبان برندها
  • دفاتر تبلیغاتی
  • نهاد قانون­گذار

بعد از مدتی فراموش شد که هدف از فعالیت اقتصادی و اجتماعی چه بوده و بزرگ‌ترین مهره، یعنی عنصر پنجم (خریدار) را فراموش کردیم.
چه کسی حرف درست را می­زند؟ به کدام طرف باید رفت؟ ارزش‌های پایدار چیست؟
ارزش‌های پایدار از تعامل این پنج عنصر به وجود می‌آید.
کار ارتباطی و تبلیغاتی که به مخاطب درست دسترسی پیدا کرده باشد، استراتژی درست را انتخاب کرده باشد، پیام درستی را با پیوستگی تکرار کند و از منابع درستی استفاده کند.
ارزش‌های اخلاقی در تبلیغات براساس سازمان استانداردگذاری تبلیغات استرالیا (AANA ):
در ارتباطات بازاریابی یا تبلیغات، نباید افراد یا ابزارها را به شیوه‌ای نشان دهیم که آنها را متمایز نماید و یا گروهی را بر اساس نژاد، قومیت، ملیت، جنس، سن، مذهب، ناتوانی یا باور سیاسی انتخاب نماییم. در حالی که دیده می‌شود چگونه در شرایط عدم مدیریت تبلیغات شهری، تمام این اتفاقات افتاده است.
 به عقیده‌ی من همه‌ی ما باید در تعاملی، به این سمت برویم:
فعالیت برای آفریدن زندگی بهتر برای خود و دیگران.

بنرهای خیابونی

در تبلیغات امروزه‌ی شهری (تهران) تنها پیام دریافتی ما، وعده‌های دروغ از تبلیغات محیطی شهرمان است.

بیلبورد کنوود

فضاهایی که متعلق به پیاده‌روها، و مردم عادی است اشغال شده و مخاطب را آسوده نمی‌گذارد.
اشغال شدن این فضاها در صورتی است که مزاحمت ایجاد می‌کند و فقط عامل اقتصادی به آن حاکم است.
قوانین عمومی تبلیغات محیطی در همه­ جای دنیا تحت کنترل است. ایران تنها کشوری است که تبلیغاتی محیطی دارد اما کسی متولی آن نیست.
کمیته‌ی قوانین تبلیغات محیطی انگلستان به قوانینی اشاره می‌کند که چند نمونه‌ی آن عبارت است از:

  • تبلیغات محیطی، یک رسانه‌ی عمومی است و تبلیغ­ کنندگان مسئول مفهومی هستند که رسانه‌ی محیطی نشان می‌دهد.
  • تبلیغات باید از نشان دادن تصاویر جنسی منفی برای زنان و مردان اجتناب کند.
  • تبلیغات باید مردان و زنان را به یک‌اندازه کارآمد در فعالیت‌های خانه و بیرون از خانه و در محل کار نشان دهد.
  • تبلیغات باید مردان و زنان را در طیف گسترده‌ای از سن، ظاهر، سابقه و موقعیت اجتماعی نشان دهد.
  • در تبلیغات باید از هرگونه خشونت پرهیز شده و هیچ‌کس را مهاجم یا مظلوم نشان ندهد.
  • توهین ­آمیز بودن ممنوع است.
  • باید تناسب متن و تصویر در نظر گرفته شود. تمامی اعضای مراکز رسانه‌های محیطی باید حداکثر تلاش خود را به کار بگیرند تا متن تبلیغ و تصویر آنها با الزامات حقوقی و قانونی مطابقت داشته باشد. در شرایط خاص ممکن است لازم باشد کمیته‌ی حقوقی تبلیغات، صلاحیت تبلیغ‌کنندگان را بررسی نماید و در صورت اخطار، کارت زرد؛ و در صورت تکرار، کارت قرمز بدهد و دو سال از کار محروم شوند.

متأسفانه در کشور ما هیچ سازمانی خودش را مسئول تبلیغات محیطی نمی‌داند و هیچ‌ کس مسئولیتی قبول نمی‌کند. باید حقوق مردم را تضمین کنیم. در غیر این صورت اولین گروهی که صدمه می‌بینند خود مردم هستند.
دورنمای ما چیست؟
موضوع مهم این است که مردم به شدت درپی دستیابی به «مزایای احساسی» هستند. مزایای احساسی یعنی فرد خودش انتخاب می‌کند و مزایای کاربردی و تکنیکی کالاها به سمت موضوعی می‌رود که احساساتش می‌گوید.

 بیلبورد جاکوبز

«وقتی برند جاکوبز به آژانس ما مراجعه کرد، می‌خواست که یک فنجان سلطنتی را در دست خانمی ثروتمند، در خانه‌ای مجلل به تصویر بکشیم، یعنی همان تصویری که جاکوبز در اروپا داشت. من به شدت مخالفت کردم و توضیح دادم که ما نمی‌توانیم در ایران از این تصاویر استفاده کنیم و تازه مفهوم موضوع بالا برای مخاطب ایرانی مناسب نبود و کلی طول کشید که بتوانم مدیران جاکوبز را به این موضوع راضی کنم، تازه در صورتی راضی می‌شدند که پیشنهاد بهتری به آنها بدهم. از آنها پرسیدم شما چه دارید؟ آیا می‌توانم فنجان سبزتان را بردارم؟ آیا می‌تونم در بیل­بُرد از فنجان بخار بیرون بزنم؟ (به عنوان بخار قهوه). خلاصه با توجه به اولین تجربه‌ی تابلو‌های حجیم که بدون برق و با زحمت فراوان 600 کیلو به وزن تابلو افزودیم، و با توجه به تعداد کمی از تابلو‌ها که پیش از آن در تهران ساخته بودیم، نتیجه باور کردنی نبود و چون زمان و مکان به دقت انتخاب شده بود موجب ایجاد سینرژی شد. آقایی با من تماس گرفت و گفت: «خانم شما بخار قهوه را از آن فنجان در آوردید، اما بگویید ببینم بوی قهوه را از کجا آوردید؟!».
زمانی به قلب مخاطب نفوذ می‌کنـیـــم که، این تعامل کامل است.
چند نمونه از بیلبردهای گویا و تعاملی:

تبلیغات محیطی
یک مزیت روشن از این کفش برای مخاطب استفاده شده است (کفش کوه­پیمایی).

طراحی و فروش بیلبورد 

پیام‌های خیلی ساده از روش‌های ساده اما کاملاً قابل فهم و به یاد ماندنی است.

تبلیغات خلاق

امروزه عصر استفاده از حداکثر تأثیر تبلیغات محیطی به‌ وسیله‌ی متمرکز کردن پیام است.
به عقیده‌ی من پیام ما باید سه محور اصلی را داشته باشد:
1. نیت: باید فراتر از خودمان و اهداف اقتصادی چهار گروهی که می‌شناسیم + «خریدار» باشد.
2. کلام: معنادار و با ارزش باشد.
3. صداقت: دروغ نگوییم.
ما نباید از ابزارهای تبلیغاتی (بیلبُرد، لمپوست و...) به مردم آسیب برسانیم.
بی‌قانون‌ها در محیط (تبلیغات شهری) آزادانه می‌چرخند! چون معیار قانونی وجود ندارد.
در واقع اتفاقی که برای تبلیغات شهری ما افتاده است، به جای اینکه کمکی باشد در رسیدن به هدف با سودبری پنج دسته! یک جنگ اقتصادی به هر قیمتی است.

Top
با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید